ZESPÓŁ SZKÓŁ AKADEMICKICH

 

Filia wwsse

Czy obrazy mogą mówić?

powrót
Szukając odpowiedzi na to pytanie, uczniowie klasy 5b udali się do Muzeum Narodowego w Poznaniu na lekcję warsztatową. W trakcie zajęć, razem z przesympatyczną pracownicą Muzeum, grupa uczniów naszej szkoły starała się rozszyfrowywać zakamuflowane w obrazach historie...

           Szukając odpowiedzi na to pytanie, uczniowie klasy 5b udali się do Muzeum Narodowego          w Poznaniu na lekcję warsztatową. W trakcie zajęć, razem z przesympatyczną pracownicą Muzeum, grupa uczniów naszej szkoły starała się rozszyfrowywać zakamuflowane w obrazach historie. Nieposkromiona wyobraźnia i duża wrażliwość naszych uczniów oczarowały prowadzącą zajęcia.

Mieliśmy niewątpliwą radość i przyjemność odkrywać tajemnice uwiecznione na obrazach wielkich mistrzów. „Przemawiały” do nas historie ważnych dla kultury europejskiej postaci, bohaterów legend, mitów, czy baśni…

Z wielką uwagą i skupieniem dzieci wsłuchiwały się w opowieści o legendarnym zbójniku Madeju,
(„Spowiedź Madeja” Witolda Pruszkowskiego), zjawie Barbary Radziwiłłówny i czarnoksiężniku Twardowskim („Zjawa Barbary Radziwiłłówny” Wojciecha Gersona). Rozpoznały na obrazie mitologicznego Pana grającego na fletni, przypomniały sobie historię nieszczęśliwej Syrinks, (Hans Makart - „Faun grający na syrindze”), doskonale interpretowały scenę porwania Europy (Bernardo Strozzi – „Porwanie Europy”). Wysłuchały fragmentu Pisma Św. opisującego dzieje miłosiernego Samarytanina, by po chwili pochylić się nad jego losem uwiecznionym na obrazie. Duże zainteresowanie wzbudziła barwna, malowana słowem opowieść o olbrzymie, Św. Krzysztofie. Przed tryptykiem „Madonna z dzieciątkiem, Św. Krzysztof i św. Jerzy” autorstwa Ambrogio da Fassano zatrzymaliśmy się, by podzielić się spostrzeżeniami i odszukać elementów owej opowieści na obrazie.

Spacerując po galerii, wykonując zadania „tropicieli” obrazów, aktywnie uczestnicząc w analizie dzieł sztuki dzieci poszerzały swoją wiedzę i kompetencje artystyczne. Lekcja bez wątpienia okazała się bardzo ciekawym urozmaiceniem programu nauczania. Zajęcia zakończyły się warsztatem, w czasie którego uczniowie przeistoczyli się na chwilę w artystów, autorów własnych opowieści.

Zadowoleni i z postanowieniem, by powrócić do muzeum na kolejną lekcję, („Muzealny Piotruś”) udaliśmy się w drogę powrotną do domu.

Zajęcia w Muzeum Narodowym poprzedził miły spacer po Starym Rynku. W promieniach wiosennego słońca oglądaliśmy zabytki - Muzeum Powstania Wielkopolskiego oraz Zamek Przemysła – cele kolejnych klasowych wypraw. Rozkoszowaliśmy się też smakiem gorącej wedlowskiej czekolady w znanej poznańskiej Pijalni Czekolady.

To był fantastyczny dzień.

 

 

wycieczka

wycieczka

 

wycieczka

drukuj do góry